[icon name=”arrow-circle-down” class=”” unprefixed_class=””] Dla szkół
[icon name=”arrow-circle-o-right” class=”” unprefixed_class=””] Dawno temu na wsi – program edukacyjny dla klas „0” (zobacz aktualną informację [icon name=”chevron-circle-right” class=”” unprefixed_class=””])
[icon name=”arrow-circle-o-right” class=”” unprefixed_class=””] Poznajemy Muzeum Etnograficzne
Uczestnicy poznają strukturę i zadania muzeum, pracę etnografa dawniej i dziś, narzędzia badawcze oraz podstawowe pojęcia dotyczące kultury ludowej, kolekcji i ekspozycji. Dlaczego przedmioty trafiają do muzeum? Kim jest informator? Czy i Ty możesz zostać badaczem kultury?
[icon name=”arrow-circle-o-right” class=”” unprefixed_class=””] Regionalną ścieżką przez województwo kujawsko-pomorskie
Uczestnicy poznają pojęcia: region etnograficzny, grupa etnograficzna, wyróżniki regionalne oraz ich naturalno-historyczne uwarunkowania. W jakim regionie leży Toruń, a w jakim Twoja miejscowość? Gdzie kobiety nosiły bandy, a gdzie kaczorówki? Kto chodził z kozą, a kto ścinał kanię? W których regionach odbywał się Polterabend?
[icon name=”arrow-circle-o-right” class=”” unprefixed_class=””] Pamiętnik Mani, muzeum Marii…
Spotkanie na wystawie Salonik Prof. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej [icon name=”arrow-circle-o-right” class=”” unprefixed_class=””]. Uczestnicy poznają biografię niezwykłej kobiety, etnografa i muzeologa poprzez lekturę jej dziecięcego pamiętnika, oglądanie zdjęć rodzinnych, odkrywanie zainteresowań i pasji młodej Marii, wspomnienia o pracy w Muzeum Uniwersyteckim w Wilnie i kontaktach ze słynnymi postaciami dwudziestolecia międzywojennego oraz o tworzeniu Muzeum Etnograficznego w Toruniu.
[icon name=”arrow-circle-o-right” class=”” unprefixed_class=””] Folder – historia, plik – codzienność
Zajęcia na wystawie Tajemnice codzienności… [icon name=”arrow-circle-o-right” class=”” unprefixed_class=””] przybliżające różne aspekty kultury ludowej regionów etnograficznych obecnego województwa kujawsko-pomorskiego. Uczestnicy odkrywają realia życia codziennego na przełomie XIX i XX w., tworzą fotoreportaż lub film przy użyciu własnego sprzętu. Polecamy tę formę zajęć jako żywą lekcję historii, geografii, języka polskiego, wiedzy o kulturze i wiedzy o społeczeństwie, plastyki, a także religii.
[icon name=”arrow-circle-o-right” class=”” unprefixed_class=””] Odkrywamy tajemnice życia pradziadków
Zajęcia na wystawie Tajemnice codzienności… [icon name=”arrow-circle-o-right” class=”” unprefixed_class=””] kształtujące wyobrażenia uczniów o życiu ich przodków na przełomie XIX i XX w., na co dzień i od święta, z działaniami aktywizującymi. Czy prababcia mogła nosić spodnie? Do czego służył żurownik? Co kryła skrzynia wianna?
[icon name=”arrow-circle-o-right” class=”” unprefixed_class=””] Technika w domu 100 lat temu
Uczestnicy zwiedzają wystawę Tajemnice codzienności… [icon name=”arrow-circle-o-right” class=”” unprefixed_class=””] ścieżką udogodnień technicznych w życiu codziennym przed powszechną elektryfikacją, wyszukują pomysłowe rozwiązania i sporządzają notatki rysunkowe lub fotograficzne. Komu w pracy nad rzeką pomagały kijanki? Co to znaczy prasować z duszą? Do czego służyła centryfuga?
[icon name=”arrow-circle-o-right” class=”” unprefixed_class=””] Wielkanoc na Pomorzu i Kujawach
Spotkania przy aranżacjach świątecznych w chatach w Parku Etnograficznym lub przy wystawach. Uczestnicy poznają tradycje świąteczne Kujaw, Kaszub, Borów Tucholskich i Kociewia. Jak urządzić pogrzeb śledzia? Czym się różni kraszanka od pisanki? Co ma śmigus do dyngusa?
[icon name=”arrow-circle-o-right” class=”” unprefixed_class=””] Jak to na Kujawach ładnie
Zajęcia w chacie z Kujaw w Parku Etnograficznym poświęcone ludowemu zdobnictwu wnętrz. Uczestnicy wycinają firankę z białej bibuły, sypią wzory piaskiem, poznają elementy stroju kujawskiego. Co kryła skrzynia wianna? Rózga biła czy zdobiła? Na co komu pająk w izbie?
[icon name=”arrow-circle-o-right” class=”” unprefixed_class=””] Ecie, pecie, gdzie jedziecie…
Zajęcia w Parku Etnograficznym. Uczestnicy poznają realia życia dziecka na wsi przed 100 laty, bawią się, wykorzystując kopie dawnych ludowych zabawek oraz próbują swoich sił w tradycyjnych grach na podwórzu. Czy wiejskie dzieci miały czas na zabawę? Czy kołysanka zawsze była cicha? Co się działo na pastwisku?
[icon name=”arrow-circle-o-right” class=”” unprefixed_class=””] W to mi graj!
Zajęcia umuzykalniające. Uczestnicy poszukują dźwięków i wątków muzycznych na wystawach, poznają tradycyjne piosenki i zabawy dziecięce, próbują gry na instrumentach ludowych. Co słychać na wsi? Skąd się biorą rytm i melodia? Czy można grać bez instrumentów? Wspólnie udowodnimy, że aby muzykować nie trzeba być profesjonalistą.
[icon name=”arrow-circle-o-right” class=”” unprefixed_class=””] Świat Janka Muzykanta – 2016 Rokiem Henryka Sienkiewicza!
Zajęcia w Parku Etnograficznym. Uczestnicy poznają realia życia bohatera noweli Henryka Sienkiewicza, ubogiego wiejskiego dziecka uzdolnionego muzycznie. Czym była dla Janka gra na skrzypcach? Czy sztuka jest nam potrzebna? Czy warto rozwijać swoje uzdolnienia? Wspólnie stworzymy plan kariery Janka Muzykanta.
[icon name=”arrow-circle-o-right” class=”” unprefixed_class=””] Upiecz się nam chlebie!
Zajęcia w Parku Etnograficznym. Uczestnicy poznają podstawowe rodzaje zbóż, tradycyjne sposoby pozyskiwania i obróbki ziarna oraz zwyczaje ludowe towarzyszące wypiekowi chleba, a także bajkę, przysłowia i zagadki z tym związane. Zajęcia kończy degustacja chleba. Co to jest siewka, cep i żarna? Z jakiej mąki pieczony był wiejski chleb? Dlaczego dzieży nie można było pożyczać?
[icon name=”arrow-circle-o-right” class=”” unprefixed_class=””] O lnie, płótnie i koszuli
Uczestnicy obejrzą wyroby z lnianego płótna ze skrzyni prababci i dowiedzą się jak powstały. Poznają tradycyjne metody uprawy lnu i spróbują swoich sił w pracy za pomocą dawnych narzędzi do jego obróbki, a także w tkaniu na krosienkach. Do czego służy dzierzgoń? Skąd się wzięła nazwa październik? Jak powstaje nić?
[icon name=”arrow-circle-o-right” class=”” unprefixed_class=””] W dawnej szkole wiejskiej
Zajęcia na wystawie Tajemnice codzienności… [icon name=”arrow-circle-o-right” class=”” unprefixed_class=””] w części zaaranżowanej na izbę szkolną. Uczestnicy poznają sytuację ucznia i nauczyciela w szkółce wiejskiej w czasach zaborów i w okresie międzywojennym, spróbują pisania piórem ze stalówką i atramentem, liczenia na liczydle, przymierzą ośle uszy. Jak wyglądała szkolna wyprawka? Na czym polegała zsypka? Jakie były metody utrzymywania dyscypliny w klasie?
[icon name=”arrow-circle-o-right” class=”” unprefixed_class=””] Tradycje wróżb andrzejkowych
Spotkania interaktywne dla młodzieży z gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych na temat tradycji wróżb matrymonialnych w różnych regionach Polski. Jak i kiedy wróżyli sobie kawalerowie i panny? Kim byli patroni spraw małżeńskich? Jakie były magiczne zabiegi na szczęśliwą miłość? Uczestnicy wezmą udział we wspólnej zabawie w odgadywanie przyszłości.
[icon name=”arrow-circle-o-right” class=”” unprefixed_class=””] Od adwentu do Trzech Króli
Zajęcia na wystawie Przewodnik po Bożym Narodzeniu. Uczestnicy poznają zwyczaje świąteczne wybranych regionów Polski i świata, wspólnie wykonają ludową kolędę lub stworzą tradycyjne ozdoby świąteczne. Co ma Gwiazdor do Mikołaja? Skąd się wzięła choinka? Czy kolęda to tylko piosenka?
[icon name=”arrow-circle-o-right” class=”” unprefixed_class=””] Ginące zawody, rzemiosła wiejskie
Uczestnicy wędrują po wystawach tropem ginących zawodów i rzemiosł wiejskich. Poznają wybrane narzędzia i surowce, kolejne czynności rzemieślnika podczas pracy oraz gotowe wyroby, a także zwyczaje związane z danym fachem. Kto wywalał na wsi zęby a kto garnki palił? Czym zajmował się bednarz, a czym stelmach? Dla kogo pracował leżak i biegun?
[icon name=”arrow-circle-o-right” class=”” unprefixed_class=””] Chłopek roztropek czy biznesmen?
Interaktywne zajęcia dla uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych w formie rozgrywki w planszową grę ekonomiczną Chłopska szkoła biznesu (wyd. Małopolski Instytut Kultury). Uczestnicy poznają działanie mechanizmów rynkowych oraz elementy przedsiębiorczości poprzez aktywne uczestnictwo w symulacji działalności gospodarczej. Wcielą się w role polskich rzemieślników handlujących płótnem w całej Europie w XVIII w. Zajęcia szczególnie przydatne w nauczaniu: historii, podstaw przedsiębiorczości, wiedzy o społeczeństwie, wiedzy o kulturze, geografii.
[icon name=”arrow-circle-o-right” class=”” unprefixed_class=””] Historia glinianego garnka
Zajęcia w Parku Etnograficznym, realizowane w sezonie letnim. Uczestnicy poznają tajniki rzemiosła garncarza, lepią ręcznie naczynia i toczą garnki na kole nożnym. Czy święci garnki lepią? Jak powstają statki z rybią łuską? Co to są biskwity i siwaki?
[icon name=”arrow-circle-o-right” class=”” unprefixed_class=””] 100 lat temu w chłopskiej zagrodzie
Zajęcia w Parku Etnograficznym. Uczestnicy odkrywają realia życia mieszkańców wsi o różnym statusie majątkowym. Poznają wnętrza i wyposażenie ich chat, przeznaczenie budynków inwentarskich, codzienne prace zgodnie z tradycyjnym podziałem ról, a także zwyczaje doroczne i rodzinne. Kto na wsi był gburem, a kto komornikiem? Kto mieszkał w kurnej chacie? Jak się żyło bez prądu i bieżącej wody?
[icon name=”arrow-circle-o-right” class=”” unprefixed_class=””] Programy edukacyjne do aktualnych wystaw czasowych
Przy każdej ekspozycji czasowej realizujemy tematyczne zajęcia edukacyjne i spotkania dla różnych grup odbiorców, w tym dla uczniów szkół, członków szkolnych kół zainteresowań, etc.
Realizację większości tematów zajęć dostosowujemy do wieku i możliwości percepcyjnych uczniów na różnych poziomach nauczania.
Muzeum Etnograficzne w Social Mediach