Jan Madej (1905-1989) ze wsi Dziewin w powiecie bocheńskim, w woj. małopolskim, był rolnikiem, ale również zajmował się szewstwem, murarką. Pierwsze rzeźby wykonał w wieku ośmiu lat, w czasie pasienia krów. Były to figurki ptaków i zwierząt. Zarabiać na swojej twórczości zaczął dopiero pod koniec lat 60. XX wieku. Inspiracje dla swoich prac o tematyce sakralnej czerpał z tradycyjnej ikonografii religijnej, przedstawień spotykanych w kapliczkach, kościołach. W latach 70. XX wieku uczestniczył w wielu konkursach tematycznych, wykonując na nie prace o tematyce świeckiej, m.in. w konkursie „Kopernik w rzeźbie ludowej” zorganizowanym przez Muzeum Etnograficzne w Toruniu w 1973 r. Jego pełne spokoju i dostojeństwa rzeźby, komponowane w duchu estetyki ludowej znalazły uznanie nie tylko w Polsce. Twórczość Madeja i jego syna Jana Pawła, kontynuatora rzeźbiarskiej tradycji rodzinnej, odkrył Ludwik Zimmerer. Dzięki niemu, pracami artysty zainteresowali się też inni kolekcjonerzy w Niemczech, a także w kraju, np. Leszek Macak, Izabela i Piotr Sałustowiczowie. Jan Madej był członkiem Stowarzyszenia Twórców Ludowych.
- Matka Boska, 1981, drewno polichromowane, wys. 30,5cm, MET/68444/S
- Święta Trójca, 1985, drewno polichromowane, wym. 46,5 x 25 cm,x10, MET/68443/S
- Ukrzyżowanie, 1986, drewno polichromowane, wym.43x26x7cm, MET/68442/S
- Św. Piotr, 1984, drewno polichromowane, 28 cm, MET/68440/S
- Św. Nepomucen, 1981, drewno polichromowane, wys.31 cm, MET/68439/S
Muzeum Etnograficzne w Social Mediach