Św. Sebastian, żyjący w III w. żołnierz rzymskiej gwardii pretoriańskiej, jest w Kościele katolickim i prawosławnym patronem żołnierzy, strzelców, rusznikarzy, inwalidów wojennych, myśliwych i rannych oraz jednym z głównych patronów Rzymu. W ikonografii przedstawiany jest jako młody, dobrze zbudowany mężczyzna przywiązany do drzewa lub słupa i przeszyty licznymi strzałami. Nie jest to jednak moment jego śmierci. Centurion bowiem przeżył mimo tak wielu ran, zginął później męczeńską śmiercią z rąk strażników cesarza Dioklecjana.
W cyklu #sztukazkalendarza prezentujemy wizerunek tego patrona wykonany przez wybitną artystkę nieprofesjonalną Mariannę Wiśnios (1909-1996). Św. Sebastian na obrazie Wiśnios przywiązany jest do konstrukcji z belek będącej jednocześnie ramą kompozycyjną obrazu. Postać delikatnie schyla się w kierunku modlącego się u jego stóp mężczyzny. Przeszyty strzałami Sebastian stoi na nietypowym postumencie, pod którym w geście modlitewnym znajduje się druga postać. Dzięki czemu można odnieść wrażenie, że jego wizerunek jest rzeźbą lub obrazem (ze względu na zaburzenie perspektywy przestrzeń obrazu jest płynna). Taki układ ikonograficzny to niezwykle oryginalny zabieg kompozycyjny wykonany przez malarkę. Sylwetka świętego Sebastiana przypomina wizerunek Chrystusa Ukrzyżowanego. Całość utrzymana jest w charakterystycznej dla artystki zgaszonej kolorystyce, wśród tonacji, której jasną plamą odznacza się ciało patrona.
Muzeum Etnograficzne w Social Mediach