Bigosy w muzealnej kolekcji - Muzeum Etnograficzne w Toruniu

Strona główna Aktualności Muzeum Etnograficzne w Toruniu Bigosy w muzealnej kolekcji

Bigosy w muzealnej kolekcji

Nasza kolekcja sztuki wzbogaciła się o 13 obrazów autorstwa Teresy Bigos (ur. 1949 r.) – artystki nieprofesjonalnej z Ciężkowic.

– To niezwykle cenny nabytek, ponieważ w zestawie tym zamyka się cały jeden etap twórczości malarki – zaznacza Aleksandra Jarysz z Działu Sztuki i Estetyki. – Artystyczna ścieżka Teresy Bigos rozpoczęła się od jej udziału w plenerze malarskim w Krynicy w 1983 r. Wcześniej wykazywała się talentem w tym kierunku, ale ścieżka zawodowa pokierowała ją w innym kierunku: na 30 lat do pracy w urzędzie pocztowym. Farby olejne i płótna w jej życiu pojawiły się jako odskocznia od codzienności i forma odpoczynku, w czasie kiedy dzieci były już odchowane i pojawiło się trochę wolnego czasu na realizację własnych pasji.

Początkowo kobieta inspirowała się przyrodą, wiejskim pejzażem i florą przydomowego ogródka. Piękno natury jednak nie wystarczyło jej jako środek wyrazu. Kiedy wszyscy domownicy spali, malarka przekraczała granicę swojej wyobraźni, folgowała emocjom i odważyła się na brak zahamowań w podejmowanej tematyce. – I tak piękne kwiaty zaczęły przeplatać i oplatać ciała młodych kochanków, stawały się schronieniem dla boginek i demonów różnej proweniencji – opowiada nasza ekspertka. – Ten fantastyczny świat niezwykle harmonijnie komponował się ze zmysłową, cielesną miłością, bogactwem fauny i flory. Ta wyjątkowa, charakterystyczna dla warsztatu artystki, pełna splątanych form stylistyka otrzymała nawet swoją nieformalną nazwę – „bigosy”.

Jak podkreśla artystka, żeby tak malować, trzeba być na tyle odważnym, mieć do siebie zaufanie, żeby odnaleźć w sobie dziecko – z prostotą i szczerością uczuć, z uwielbieniem tego co sprawia nam przyjemność. Dodatkowo jest w nich dużo poczucia humoru, może rubasznego, trochę subtelnego – malownicza frywolność.
Teres Bigos uczestniczyła regularnie w ogólnopolskich, malarskich plenerach artystycznych. Malując swoje „bigosy” pogłębiała jednocześnie wiedzę odnośnie technik malarskich. Poznawała tajniki warsztatu i rozwijała się.

W miarę intensywnej pracy i szkolenia charakter jej prac ulegał modyfikacjom. Swoboda, spontaniczność ustępowała motywom i formom będącym odzwierciedleniem rzeczywistości, Diabły, nimfy, istoty nie z tego świata, ustąpiły miejsca pejzażom i martwym naturom.

Wiedza, którą zdobyła niestety oddaliła artystkę, od tak charakterystycznej dla niej fantastycznej stylizacji – dodaje Aleksandra Jarysz. – Dlatego pozyskanie do naszych zbiorów obrazów Teresów Bigos z okresu „fantastycznego” jest dla nas niezwykle cenne. Obcowanie z jej sztuką to wielka przyjemność – jak zwraca uwagę sama artystka, kiedy je malowała, w jej życiu było bardzo dużo miłości: tej zmysłowej, ale też tej szczęśliwej, dodającej skrzydeł i właśnie to uczucie prowadziło ją w malarskich peregrynacjach.

Wspomnienia młodych lat, 1990, olej, płótno, 70×90 cm
Zaloty, plener Rodowo 27.06-12.07.1998, woj. pomorskie, pow. kwidzyński, olej, płótno, 82×122 cm
Ślepa miłość, plener 4-10.11.1990, Uniwersytet Ludowy, Wierzchosławice, woj. małopolskie, olej, płótno, 88×109 cm
Miłość rozjaśnia nam dzień, plener 2-9.09.1991, Stare Siedliska, woj. warmińsko-mazurskie, olej, płótno, 88×110 cm
Biesiada, 1993, Ciężkowice, woj. małopolskie, olej, płótno, 88×110 cm
Instytucja kultury Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Facebook - otwiera się w nowej karcieFacebook - otwiera się w nowej karcieInstagram - otwiera się w nowej karcieLinkedIn - otwiera się w nowej karcieTwitter (X) - otwiera się w nowej karcie © 2025 Muzeum Etnograficzne im. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej w Toruniu. Projekt i wykonanie: Hedea.pl