O malarstwie Janiny Walczak-Budzicz
– Zaczynała od podejmowania tematów związanych z Podhalem i jego dziedzictwem, które stały się na wiele lat wiodącymi w jej twórczości – o malarstwie na szkle Janiny Walczak-Budzicz na łamach najnowszego kwartalnika Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi „Kultura wsi”, pisze kierownik Działu Sztuki i Estetyki, Bożena Olszewska.
– Na początku lat 80. XX wieku pod wpływem wydarzeń związanych z wprowadzeniem stanu wojennego artystka z własnej inicjatywy zaczęła malować obrazy o tematyce solidarnościowej, pełne symboli i patriotycznych treści. Niezwykle mocny przekaz niesie cykl Madonny stanu wojennego, w którym łączy tematykę religijną z czytelnymi odniesieniami do ówczesnej rzeczywistości. Postać Czarnej Madonny z Dzieciątkiem, motyw główny cyklu, zamiast ornamentów kwiatowych charakterystycznych dla innych przedstawień, okalają pękające race, kajdany, pałki czy zomowcy.
W 2024 r. po raz pierwszy twórczość artystki doczekała się pełnego opracowania i została zaprezentowana przekrojowo na ekspozycji czasowej „W szklanym Blasku. Malarstwo Janiny Walczak-Budzicz w Muzeum Etnograficznym w Toruniu” (10.05.2024-29.12.2024). Pokazano na niej 130 obrazów pochodzących z toruńskiej kolekcji muzealnej z lat 1975–1994 i 50 prac powstałych w ostatnich 25 latach ze zbiorów malarki.
Cały artykuł przeczytasz na stronie NIKiDW.
Katalog do wystawy dostępny jest w muzealnym sklepiku oraz na naszej stronie internetowej (kliknij, aby przejść do zakupu).