Współpraca z UMK w Toruniu
19.02.2009
Święto Uczelni jest znakomitą okazją, aby przybliżyć niektóre aspekty współpracy między Uniwersytetem Mikołaja Kopernika a Muzeum Etnograficznym im. M. Znamierowskiej-Prüfferowej w Toruniu.
Kufry i skrzynie
Od kwietnia 2008 r. studenci kierunku Ochrona Dóbr Kultury (Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa) przystąpili do opracowywania dokumentacji historyczno- konserwatorskiej mebli ze zbiorów Muzeum. W ramach zajęć Problematyka konserwatorska mebli, pod opieką dr hab. Janusza Krawczyka i mgr Karoliny Zimnej-Kaweckiej oraz z udziałem starszego kustosza Muzeum Kingi Turskiej-Skowronek, akademicka wiedza jest wykorzystywana w kontakcie z autentycznymi zabytkami – kuframi oraz malowanymi skrzyniami. Muzeum zyskuje profesjonalną, stworzoną pod naukowym nadzorem dokumentację, studenci natomiast mają możliwość wypróbowania zdobytej wiedzy w praktyce, opisując często przedmioty unikalne, do których na uczelni nie mają dostępu. Tworzona dokumentacja obejmuje nie tylko część opisową, tzn. analizę stanu obecnego, ale zawiera również wskazówki dotyczące przechowywania i użytkowania mebli oraz wskazuje na niezbędne do przeprowadzenie zabiegi konserwatorskie. Dzięki temu zajęcia, które spotkały się z entuzjastyczną reakcją studentów, zyskują ściśle określony, mierzalny efekt oraz całkowicie nową jakość.
Dowodem na powodzenie podjętego projektu niech będzie fakt, iż w marcu do Muzeum zawita następna grupa studentów, która dokona opisu kolejnej partii obiektów, tym razem szaf i kredensów.
Tajemnice Św. Wendelina
Pod koniec 2008 r. w ramach współpracy Muzeum z Zakładem Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej UMK, przeprowadzone zostały eksperymentalne badania czterech obrazów na szkle ze zbiorów Muzeum, z wykorzystaniem nowoczesnej techniki koherentnej tomografii optycznej.
Najciekawszym z obiektów przebadanych techniką OCT, okazał się dziewiętnastowieczny obraz pochodzący z terenów Słowacji, przedstawiający postać św. Wendelina.
Ocenę stanu zachowania obrazu przeprowadzono bezdotykowo, bez ingerencji w jego strukturę, również bez pobierania próbek, za pomocą tomografu optycznego. Badania wykonane zostały przez mgr Magdalenę Iwanicką i mgr Ludmiłę Tymińską-Widmer z Zakładu Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej UMK oraz mgr Ewę Kwiatkowską z Zakładu Biofizyki i Fizyki Medycznej UMK pod kierunkiem prof. dr. hab. Piotra Targowskiego, we współpracy z mgr Ewą Martin-Sobecką z Działu Konserwacji Zbiorów oraz mgr Bożeną Olszewską i dr Justyną Słomską-Nowak z Działu Sztuki i Estetyki Ludowej Muzeum Etnograficznego.
Przeprowadzony eksperyment dostarczył muzealnikom wielu cennych informacji na temat ukrytych szczegółów budowy obrazu, niemożliwych do uzyskania innymi metodami. Wzbogacił również wiedzę badaczy dostarczając informacji na temat możliwości i sposobów analizowania przy użyciu metody OCT różnych zmian występujących w obrazach na szkle.
O ciekawej i mało znanej postaci św. Wendelina napiszemy później.
Kinga Turska-Skowronek
Ewa Martin-Sobecka
Muzeum Etnograficzne w Social Mediach