Józef Piłsudski (1867-1935)
Obraz zmagań o odzyskanie niepodległości w kolekcji sztuki MET wyłonił głównego bohatera – Józefa Piłsudskiego. Marszałek prezentowany był najczęściej w posągowych pozach, silnie stypizowany, z uwypukleniem charakterystycznych cech fizjonomii, w mundurze, czapce maciejówce, często na koniu. Artyści inspirowali się bowiem wspólną matrycą – spopularyzowanym wizerunkiem Naczelnika utrwalonym w malarstwie, na fotografiach i pomnikach.
Według tej wykładni powstała m. in. rzeźba Jana Wójtewicza „Marszałek Piłsudski”. To dość realistyczna kompozycja, w której autor bardzo dokładnie odwzorował postać Naczelnika. Całość jest kompozycją posągową – bohater ukazany jest na cokole z napisem „Józef Piłsudski pierwszy Marszałek Polski”.
Bardziej schematycznym przedstawieniem, co wynika z indywidualnego stylu artystki, jest rzeźba ceramiczna „J. Piłsudski” Stanisławy Matelskiej.
W płaskorzeźbie Andrzeja Zwijacza „Józef Piłsudski” autor ukazuje pomnik Marszałka na cokole, nad którym góruje biały orzeł w koronie.
Zdzisław Słonina autor rzeźby „Piłsudski walczy z czerwonym smokiem” zainspirował się w swojej pracy ikonografią św. Jerzego pokonującego smoka. W przypadku rzeźby Słoniny leżący u stóp Naczelnika czerwony smok to alegoria zwycięstwa nad bolszewicką Rosją.
Marszałka na Kasztance prowadzącego legionistów do boju o niepodległą Polskę przedstawił Tadeusz Żak w rzeźbie zatytułowanej „Józef Piłsudski – Marszałek Polski”.
Janina Jarosz zakopiańska malarka w swoim obrazie pt. „Cud nad Wisłą” odwołuje się do wydarzeń z 1920 – Bitwy Warszawskiej. Ta scena batalistyczna łączy w sobie zarówno fakty historyczne, jak i elementy legendy wyrosłej wokół tego wydarzenie – wsparcie Matki Boskiej dla polskich żołnierzy.
Władysława Prucnal w swych rzeźbach ceramicznych „Piłsudski wypatruje wroga” i „Piłsudski z Lisem Kulą” odrywa się od posągowości przedstawień Marszałka i ukazuje bohatera w anturażu bliższej mu codzienności eksponując wątki legionowe.
Muzeum Etnograficzne w Social Mediach