Zwyczaje zapustne. „Chodzenie z kozą” na Kujawach.
29.11.2016
Muzeum Etnograficzne w Toruniu wydało pierwszą płytę z cyklu Dziedzictwo niematerialne w województwie kujawsko-pomorskim pt. Zwyczaje zapustne. „Chodzenie z kozą” na Kujawach. Przygotowanie i wydanie płyty, w dwóch wersjach językowych: polskiej i angielskiej, sfinansowało Województwo Kujawsko-Pomorskie. Publikacja nie jest przeznaczona do sprzedaży, ale ma nieodpłatnie trafić do instytucji zajmujących się promowaniem niematerialnego dziedzictwa kulturowego naszego województwa, a także do bibliotek, szkół i domów kultury.
Płyta jest poświęcona jednemu z najciekawszych zwyczajów dorocznych, stanowiących swoisty fenomen kulturowy nie tylko w skali regionów przynależnych do naszego województwa, ale i całej Polski „Chodzenie z kozą” związane jest z zapustami, czyli czasem przypadającym na koniec karnawału, od tłustego czwartku do wtorku przed Środą Popielcową. Ten spotykany do dziś na Kujawach obrzęd, polegający na kolędowaniu z maszkarami zwierzęcymi, wywodzi się z czasów przedchrześcijańskich. Tak jak w innych podobnych zwyczajach, popularnych w wielu regionach Polski od adwentu do Wielkanocy, splata się tu wiele sensów: magiczny, symboliczny, ludyczny, społeczny. Jako zjawisko kulturowe corocznie i spontanicznie odtwarzane przez mieszkańców wsi, „chodzenie z kozą” na Kujawach jest jednym z najważniejszych elementów dziedzictwa niematerialnego w naszym województwie.
Na płycie zamieszczono prezentację, zaprojektowaną przez artystę plastyka Wojciecha Kiwi Jaruszewskiego, zawierającą opracowane przez etnografów teksty opisujące zwyczaj w kontekście historycznym i współczesnym, charakteryzujące symbolikę postaci biorących udział w obrzędzie, a także ogólne informacje dotyczące szeroko pojętego dziedzictwa niematerialnego. W prezentacji znalazły się archiwalne i współczesne fotografie, filmy i nagrania muzyczne związane z zapustnym zwyczajem, ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Toruniu oraz Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku.
Muzeum Etnograficzne w Social Mediach