Przejdź do treści głównej serwisu
Muzeum
Wersja kontrastowa
A A A
BIP

Muzeum Etnograficzne w Social Mediach

  • Start
  • Aktualności
  • O muzeum
  • Dla zwiedzających
  • Wystawy
  • Parki etnograficzne
  • Edukacja
  • Wydarzenia
  • Galeria
  • Wydawnictwa
  • Kontakt

Feliks Czajkowski (1905-1978) Powrót

  • ■ Historia kolekcji
  • ■ O kolekcji
  • ■ Najstarsza generacja rzeźbiarzy
  • Antoni Mazur (1910-2010)
  • Jan Madej (1905-1989)
  • Jędrzej Wawro (1864-1937)
  • Józef Grucela (1898-1982)
  • Józef Piłat (1900-1971)
  • Piotr Dymurski (1911-1979)
  • Stanisław Denkiewicz (1913-1990)
  • Władysław Bąk (1904-1995)
  • Władysław Chajec (1904-1985)
  • ■ Ośrodek łukowski
  • Bolesław Suska (1919-2011)
  • Marian Adamski (1929-2007)
  • Stanisław Suska (1959 r.)
  • Tadeusz Cąkała (1927-1975)
  • Wacław Suska (1922-1999)
  • ■ Ośrodek paszyński
  • Anna Padoł (1953-2019)
  • Józef Orlecki (1931-2013)
  • Mieczysław Piwko (1924-1993)
  • Piotr Kożuch (1940-2017)
  • Stanisław Mika (1909-1987)
  • Stanisław Poręba (1919-1984)
  • Wojciech Oleksy (1903-1985)
  • Stanisław Hołda (1926-1987)
  • ■ Ośrodek sierpecki
  • Jan Krajewski (1935-2017)
  • Wincenty Krajewski (1896-1978)
  • ■ Rzeźbiarze spoza ośrodków
  • Adam Zegadło (1910-1989)
  • Eugeniusz Zegadło (ur. 1943)
  • Feliks Czajkowski (1905-1978)
  • Franciszek Lenart (1919-1997)
  • Franciszek Świder (1903-1984)
  • Grzegorz Król (ur. 1953)
  • Ignacy Majerek (1915-1987)
  • Izydor Błaszczak (1897-1976)
  • Józef Sobota (1984-1979)
  • Józef Zganiacz (1904-1996)
  • Ludwik Kubaszczyk (1905-1984)
  • Michał Skorut (1918-1984)
  • Piotr Zelek (1926-2009)
  • Roman Śledź (1948)
  • Literatura

Feliks Czajkowski (1905-1978) urodził się w Jabłonnej w woj. mazowieckim. Pochodził z rodziny kolejarskiej. W czasie okupacji mieszkał w Warszawie i pracował w ochronie kolei. Po drugiej wojnie światowej podjął pracę jako mistrz budowlany w Nowej Hucie. Z czasem znalazł zatrudnienie w hucie aluminium w Skawinie i zamieszkał w Zelczynie niedaleko Krakowa. Zaczął rzeźbić w 1958 roku, kiedy przeszedł na rentę. Zafascynowany szopkami i folklorem krakowskim, zaczął wykonywać wieloelementowe kompozycje rzeźbiarskie odzwierciedlające tę tematykę. Z czasem stała się ona rozpoznawalnym znakiem jego twórczości. Rzeźbiarza inspirowała również tematyka biblijna. Ulubionym wątkiem, często podejmowanym i rzeźbionym przez niego w wielu wariantach, były sceny z Adamem i Ewą w raju. Jedno z takich przedstawień jego autorstwa było reprodukowane w 1969 roku na znaczku pocztowym w serii „Polska rzeźba ludowa”. Było to dużym sukcesem dla artysty. Jego prace znajdują się w wielu muzeach, takich jak Muzeum Etnograficzne w Krakowie, Muzeum Sztuki Ludowej w Otrębusach, a także w kolekcjach prywatnych, m.in. w kolekcji Izabelli i Piotra Sałustowiczów.

Raj, 1978, drewno polichromowane, wym.32x19x13cm, MET/68364/S

Program Regionalny
Województwo Kujawsko-Pomorskie
Unia Europejska