Biały? Czarny? Czerwony? O symbolice kolorów Powrót

Biały? Czarny? Czerwony? O symbolice kolorów

Doktor Dżuma, czarna wołga i koszulka Mariusza Czerkawskiego na nowej wystawie w Muzeum Etnograficznym w Toruniu

Dlaczego zmarłym malowano kiedyś twarze na czerwono? Od kiedy czarny kot przynosi pecha? Skąd wiadomo, że kobieta w czerwonej sukience ma większe powodzenie u mężczyzn od tej w kreacji innego koloru? Czy „biała broń” jest faktycznie biała?

Odpowiedzi na te i dziesiątki innych pytań można znaleźć na najnowszej wystawie pt. Biały? Czarny? Czerwony? O symbolice kolorów w Muzeum Etnograficznym w Toruniu. Jej tematem są związki trzech barw z określonymi zjawiskami kulturowymi. Jest rzeczą oczywistą, że serce jest czerwone, mleko białe, a węgiel czarny. Ale dlaczego miłość kojarzy się z czerwienią, grzech z czernią, a niewinność z bielą? Dlaczego pewne pojęcia abstrakcyjne nasuwają nam na myśl konkretne barwy? Można to sprawdzić na wystawie, gdzie zgromadzono setki przedmiotów ilustrujących te powiązania. Na ekspozycji zrezygnowano z prostego podziału na 3 części odpowiadające poszczególnym barwom. Dzięki porządkowi tematycznemu uniknięto powtórzeń: o śmierci mówi się przecież nie tylko w kontekście czerni, ale i bieli i czerwieni, podobnie jest ze strojem ślubnym: w zależności od czasu i miejsca, panna młoda szła do ślubu w kreacji białej, czarnej lub czerwonej. Tę kwestię zilustrowano czarną suknią z lat międzywojennych, współczesną białą oraz czerwonym kimonem japońskim.

Na wystawie, gdzie sporo miejsca poświęcono symbolice strojów w tytułowych kolorach, można stanąć oko w oko z doktorem Dżumą, czarownicą, oficerem SS, Lordem Vaderem lub Zorro. Specjalnie uszytą przez Annę Moryto (www.strojezpasja.pl) rekonstrukcję czarnej żałobnej sukni z krynoliną z czasów powstania styczniowego uzupełnia oryginalna biżuteria żałobna z tamtych lat.  Amatorki tenisa z pewnością zainteresuje kopia białej sukienki tenisistki z 1912 roku, kibiców biało-czerwone stroje sportowców, np. oryginalna koszulka Mariusza Czerkawskiego, a miłośników death-metalu kolekcja biżuterii należąca do artysty tego nurtu. Pewna część wystawy w dziale Płodnośc, namiętnośc, seks jest dostępna tylko dla dorosłych ze względu na tematykę prezentowanych dzieł. Atrakcję wystawy stanowi niewątpliwie możliwość sfotografowania się w czarnej wołdze, która wg miejskiej legendy z lat 70. ubiegłego wieku porywała dzieci, aby ich krwią ratować radzieckich dygnitarzy.

Ilustracją powiązań kolorów ze zjawiskami jest bogata ikonografia: zbiór portretów z XVIII i XIX wieku, przykłady malarstwa współczesnego i sztuki ludowej, plakaty, fotografie. Uzupełnieniem są nagrania popularnych utworów muzycznych kojarzących się z konkretnymi tematami i archiwalne filmy.

Muzeum Etnograficzne w Toruniu, wrzesień 2016-kwiecień 2017

 

Kurator wystawy: Hanna M. Łopatyńska
Autorki scenariusza: Agnieszka Kostrzewa, Hanna M. Łopatyńska, Magdalena Ziółkowska-Mówka
Oprawa plastyczna: Wojciech Kwi Jaruszewski, współpraca: Barbara Górka

bio science male enhancement gummies the ultimate guide blue gummies strain everything you need to know cbd gummies for penis health what you need to know choice cbd gummies for ed benefits and reviews ed cbd gummies a natural approach to erectile dysfunction ed gummies video real user testimonials and reviews gummies for sex drive top choices legendz xl male enhancement user feedback and reviews sex drive gummies boost your libido sex pills for men and women top picks sex pills gas station what you need to know vita rise for men a comprehensive review of its enhancement formula discover the best gummy candy without gelatin an easy guide gummies en protect your privacy and your money with these 9 tips for buying weed online hitting miami in 2023 cbd gummies viagra the ultimate health booster for middle aged men 2 my life cbd gummies the ultimate guide to sour cherry gummies the ultimate guide to sour gummi candy everything you need to know unlocking the power of cbd care gummies a comprehensive insight what are wine gummies and why youll love them